måndag 18 juni 2012

Om marsvin

Jag tycker alla borde skaffa marsvin. De är perfekta husdjur, lättskötta och billiga i drift. Innan vi skaffade Patches trodde jag inte att de skulle vara så speciella men de är hur coola som helst. Marsvin älskar att prata och har en massa olika läten. Patches säger alltid hej när han hör att vi kommer hem. De är dessutom väldigt sociala och gillar att kela. Jag skulle vilja skaffa ett till marsvin men Patches gillar inte andra piggies och jag har inte plats (eller pengar) till att skaffa fler burar.

Det är bra om man kan motionera/aktivera marsvin dagligen eller så ofta som möjligt. Har man trädgård kan man skaffa en rastgård där de kan vara när det är fint väder eller så kan man gå med dem i sele. Jag brukar släppa ut Patches i badrummet eftersom vi inte har heltäckningsmatta där. Marsvin blir nämligen inte rumsrena men har man vanligt golv är det ju bara att torka upp om det händer en olycka. Man måste dock passa dem när de springer fritt för de gillar att gnaga på ALLT. (Patches favoriter hittills är plastpåsar, lister och rostiga element) Helst ska man ha minst två marsvin men min lilla snaffel trivs bäst ensam. Jag har haft kaniner innan men jag måste säga att marsvin är mycket roligare. De beter sig nästan lite som hundar, men praktiska eftersom de inte luktar och bor i bur.

Så vad väntar ni på, skaffa marsvin ;)
Haha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar